مراسم بهره برداری از تاسیسات بلاستینگ فاز دوم و آئین کلنگ زنی احداث ساختمان مهندسی و تحقیق و توسعه سپاهان مپنا با حضور مدیر عامل محترم گروه مپنا و مقامات عالی رتبه کشوری

آیین بهره برداری از تاسیسات بلاستینگ فاز دوم کارخانه شرکت مهندسی و ساخت تجهیزات سپاهان مپنا، با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، نماینده مردم شهرستان شاهین شهر، میمه و برخوار و عضو محترم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری اصفهان،  فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه، مدیر کل اداره صمت استان، مدیرکل محیط زیست استان، مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان اصفهان، مدیرعامل گروه مپنا و مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تجهیزات سپاهان مپنا روز پنجشنبه ۲۹ دی ماه برگزار شد.

جناب آقای دکترسپهبدنیا مدیرعامل محترم شرکت مهندسی و ساخت تجهیزات سپاهان مپنا، در این آیین از این پروژه به عنوان بزرگترین محفظه بلاستینگ کشور نامبرد که با اعتبار بروز شده بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان (بدون محاسبه زمین) و ۳۰۰میلیارد تومان با احتساب عرصه و با همت متخصصان بومی کشور، در مدت زمان ۴ سال طراحی و اجرا شده است.

جناب آقای دکترعلی آبادی مدیرعامل محترم گروه مپنا با اشاره به اینکه در منشور اخلاقی مپنا، احترام به محیط زیست یکی از مهمترین کدهای رفتاری است، عنوان کرد: مپنا که با هدف احداث نیروگاه های حرارتی در سال 72 تاسیس شد، راهبرد اصلی خود را بر محورهای مبتنی بر حفظ محیط زیست قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه گروه مپنا شعار “ما می توانیم” را سرلوحه کار خود قرار داده است ادامه داد: مپنا اقدامات بزرگی در راستای حفظ محیط زیست کشور انجام داده که می توان به برخی از آنها اشاره کرد: تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی در کشور، ارتقای آپگرید توربین‌ها و نیروگاه‌های قدیمی با افزایش راندمان از 30 درصد به 55 تا 60 درصد، که اثرات بزرگی در حفظ محیط زیست کشور داشته است.

ایشان ادامه داد: احداث نیروگاه های تجدیدپذیر به صورت خورشیدی و بادی که سه ماموریت مهم را دنبال کرده شامل احداث تجهیزات نیروگاهی، ذخیره سازی انرژی حرارتی و الکتریکی به صورت باطری و هیدروژن سبز، ساخت دکل های بادی شامل 250 دکل بادی در حال نصب و یکصد مگاوات خورشیدی در حال نصب با تجهیزات و توانمندی داخلی، بهینه سازی مصرف برقی سازی و حمل و نقل برقی، مدیریت شدت انرژی و اصلاح تجهیزات برقی مانند تعویض لامپهای قدیمی با لامپهای LED به عنوان مثال روشنایی معابر 3 درصد از میزان برق کشور را به خود اختصاص می دهند، این لامپ ها 125 وات هستند و اگر تبدیل به  لامپهای 25 وات شوند 7 میلیارد کیلووات ساعت در سال صرفه جویی به همراه خواهند داشت، تولید آب شیرین که از جمله محصولات همین کارخانه مپناست و مدیریت مصرف آب در نیروگاه‌ها با بازچرخانی آب، آماده سازی یکصد ایستگاه شارژ برقی خودرو که آماده نصب هستند از جمله این موارد است.

وی در پایان ضمن تشکر از همراهی های صورت گرفته از سوی دولت و مجلس با گروه مپنا گفت: اگر دستاوردهای عنوان شده را هدف قرار دهیم در راستای محیط زیست کشور قدمهای بزرگتری برداشته خواهد شد

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از مردم اصفهان و شاهین‌شهر به دلیل مازوت سوزی نیروگاه شهید منتظری عذرخواهی کرد.

جناب آقای  سلاجقه رئیس محترم سازمان حفاظت محیط زیست در جمع خبرنگاران گفت: آنچه که امروز کشور را به لحاظ آلودگی به اینجا کشانده نتیجهفعالیت همه ما بوده است.

وی با اشاره به مازوت سوزی نیروگاه شهید منتظری، گفت: اینکه نیروگاه مازوت می‌سوزاند از سال قبل شروع شده، اما آلودگی شهر اصفهان از سال‌های قبل بوده است؛ از مردم استان و شهر اصفهان عذر خواهی می‌کنیم بخاطر شرایط موجود، زیرا این وضعیت در شأن مردم اصفهان نیست.

ایشان تصریح کرد: دنیا دارد به سمت و سویی می‌رود که خط کش‌های محیط زیستی برای ما می‌گذارد و در نشست گلاسکو موضوع کربن صفر را مطرح کردند و به ما اجازه هر گونه فعالیتی را نمی‌دهند.

وی ادامه داد: سال ۱۳۸۶ در نشستی سازمان ملل تمامی کشور‌های صنعتی گفتند؛ که خلیج فارس باید چاه‌های نفت را پلمب کند و باید بیایید مولد‌های انرژی پاک را از اروپا بخرید و این سیاست‌های استثماری و استعماری به ما اعلام می‌شود و می‌گویند سوخت‌های فسیلی را کنار بگذارید و از ما مولد انرژی بگیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دنیا با این خط‌کش‌ها ما را مدیریت می‌کند، گفت: از این پس بر کالا‌های ما برچسب کربن درج می‌کنند. ما در نشست گلاسکو موضوع تروریسم اقتصادی را مطرح کردیم و آلمان که از حامیان کربن صفر بود اکنون خود زغال سنگ می‌سوزانند؛ در حالی که پیشنهاد ما این بود که سوخت واحد و یکسان نداریم و باید متنوع باشد و دنیا پذیرفت.

سلاجقه با اشاره به منابع خدادادی و متنوع کشور ایران، با بیان اینکه باید امروز هم از موتور‌های برقی و اتوبوس‌های برقی استفاده کنیم، افزود: مکلفیم که به موضوع تغییر اقلیم، پسماند و انرژی بپردازیم.

وی با بیان اینکه ما مدیون شهر اصفهان و شاهین شهر هستیم، گفت: به عنوان خادمان نظام آمدیم باری از دوش مردم برداریم.

ایشان افزود: این تکلیف ماست که در مورد زاینده رود و حقابه‌ها و آلاینده‌های شهر اصفهان کار کنیم و این شهر را پایلوت و منطقه آزمایشی در حوزه خودرو برقی و حمل و نقل عمومی پاک خواهیم کرد و در این زمینه از وزیر صمت کمک خواهیم گرفت. در مورد مازوت سوزی سال گذشته با وزیر نفت قرار شد تهاتری اتفاق افتد آنجا یک جلسه مشترک انجام دهند؛ می‌خواستم امسال جشن عدم مازوت سوزی را در اصفهان داشته باشیم و قرار بود شازند هم همین باشد، اما نشد و اینمهم را پیگیری می‌کنم.

وی با بیان اینکه یکی دو هفته آینده با حضور رئیس جمهور یکی از طرح‌های بزرگ را گازوئیل را در پالایشگاه اصفهان افتتاح می‌کنیم، خطاب به نماینده مردم شاهین شهر و میمه خواستار حمایت مجلس برای تقویت صندوق ملی محیط‌زیست با تصویب ۲۰ درصد عوارض آلایندگی شد.

همچنین جناب آقای لاهیجان زاده مدیرکل محترم حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این آئین، بهره برداری از تأسیسات بلاستینگ فاز دوم کارخانه تجهیزات سپاهان مپنا را اتفاقی خوب دانست و اظهار داشت: این موضوع می‌تواند الگوی خوبی برای دیگر صنایع استان باشد، زیرا امروز مجموعه‌ای برای کنترل آلودگی شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه این طرح، اولین طرحی در اصفهان است که با مشارکت صندوق ملی محیط زیست انجام شده، افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز ۲۰ درصد عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست تعلق می‌گیرد که برای حمایت از طرح‌های محیط زیستی صنایع کمک کننده خواهد بود.

ایشان با اشاره به اینکه هشت پروژه در استان اصفهان به کمک صندوق ملی به دنبال کاهش آلایندگی هستند، خاطر نشان کرد: در شهرک صنعتی بزرگ اصفهان تلاش شده صنایع پاک شکل بگیرد و می‌توان صنایع مزاحم شهری اصفهان را نیز به این مکان انتقال داد.

در این آئین همچنین جناب آقای حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی نیز با گلایه از مازوت سوزی نیروگاه شهید محمد منتظری، خطاب به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این نیروگاه امسال یک ماه زودتر مازوت سوزاندن را شروع کردند و از این بابت گله‌مند هستیم.

وی افزود: می‌شد تدبیر کرد این نیروگاه که در مرکز ثقل جمعیتی است و حدود ۳.۵ میلیون نفر اکنون در حال استنشاق آلایندگی هستند و گزارشاتی داریم که تعداد مراجعات به مراکز درمانی زیادشدند؛ تدبیر کرد که به جای اینکه همه ۳۶ مشعل را مازوت سوز کنند می‌توانست کمتر باشد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت پارک ملی موته، خشکسالی و از بین رفتن آهو‌های این منطقه از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواست تا طی تفاهم نامه‌ای بین این سازمان و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، زمینه گردشگری در این منطقه فراهم شود.

آیین کلنگ زنی پروژه احداث ساختمان مهندسی و تحقیق و توسعه مپنا، در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار و بر نقش‌آفرینی این شهرک هوشمندسازی و دستیابی به صنعت نسل چهارم (Industry 4.0) تاکید شد.

صبح روز پنجشنبه 29 دی ماه آیین کلنگ زنی پروژه احداث ساختمان مهندسی و تحقیق و توسعه شرکت مهندسی و ساخت تجهیزات سپاهان مپنا با حضور رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و مدیرعامل گروه مپنا برگزار شد.

هدف از این اقدام، استقرار هسته طراحی و مهندسی و تحقیق و توسعه شرکت مهندسی و ساخت تجهیزات سپاهان مپنا در بزرگ‌ترین پارک علمی تحقیقاتی کش‌ور و بهره گیری از مشوق های موجود در این منطقه برای شرکتهای دانش بنیان و استفاده از ظرفیت و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در طراحی و اجرای پروژه‌های مهمی چون تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی، هوشمندسازی و دستیابی به صنعت نسل چهارم (Industry 4.0) است.

در این مراسم جناب آقای  مصلحی، رئیس محترم شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، با اشاره به اهمیت و نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در صنعت اظهار کرد: قانون جهش تولید دانش‌بنیان ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ صنعتی در حوزه‌های دانش‌بنیان و فناور فراهم کرده است. در این راستا ظرفیت خوبی نیز برای سرمایه‌گذاری بیشتر و ارتباط قوی‌تر مپنا با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان وجود دارد.

آقای علی آبادی، مدیرعامل گروه مپنا، نیز اظهار داشت: طرح تصفیه ‌خانه پساب شرکت ذوب آهن اصفهان، برج خنک‌کننده نیروگاه اسلام‌آباد، خط اول و دوم مترو اصفهان و تبدیل نیروگاه جنوب اصفهان به نیروگاه سیکل ترکیبی از جمله طرح‌های سرمایه‌گذاری است که گروه مپنا در استان اصفهان و در حوزه محیط زیست انجام داده است.

گفتنی است این رویداد با حضور مدیرعامل، معاونان و مدیران ارشد گروه مپنا و شرکت سپاهان مپنا و همچنین رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به همراه دیگر اعضای هیئت رئیسه این شهرک برگزار شد. برقراری ارتباط موثر میان صنعت، دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از اهداف مهم شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اینکه سایت ما را انتخاب کرده اید از شما سپاس گذاریم.

شرکت مهندسی ساخت و تجهیزات سپاهان مپنا

تماس با ما