حوزه صنایع ریلی

صنعت ریلی یکی از حوزه‌های فعالیت گروه مپنا محسوب می‌شودکه با توجه به سیاست‌های کلان توسعه شبکه و ناوگان ریلی ایران و همچنین اهمیت زیرساختی این صنعت، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

یکی از اقدامات بخش ریلی گروه مپنا، مشارکت در پروژه مونوریل قم است.

پروژه مونوریل قم بعنوان اولین خط مونوریل کشور محسوب می‌شود که با هدف توسعه سیستم‌های مدرن حمل و نقل شهری مورد اجرا قرار گرفت.

در این پروژه شرکت مهندسی و ساخت تجهیزات سپاهان مپنا مأموریت طراحی، تأمین و نصب دو نوع سوزن بندبند مونوریل را برای اولین بار در غرب آسیا به عهده گرفت.

حوزه آب و نمک زدایی

کشور ایران به عنوان یک کشور با اقلیم عمدتاً گرم و خشک همواره با خطر خشک‌سالی و کمبود آب مواجه است.

از جمله راه‌کارهای متعارف پیش رو جهت تأمین آب شیرین مورد نیاز شرب و صنعت، شیرین‌سازی آب شور و بازچرخانی آب است.

یکی از روش‌های نمک‌زدایی و شیرین‌سازی آب دریا به ویژه در مناطق جنوبی کشور، استفاده از واحدهای آب‌‌شیرین‌کن در کنار نیروگاه‌های حرارتی جهت تولید همزمان آب و برق است که با استفاده مجدد از تلفات انرژی نیروگاه‌های حرارتی می‌تواند هزینه‌های شیرین‌‌‌سازی آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

به همین منظور گروه مپنا برای رفع مشکل کمبود آب در مناطق جنوبی کشور، استفاده‌ی مجدد از پسماند انرژی حرارتی را  به منظور شیرین‌سازی آب دریا، در قالب پروژه‌ی نیروگاه آب و برق قشم، برگزیده است.

مأموریت طراحی، تامین و نصب آب شیرین کن های حرارتی از نوع MED در گروه مپنا به عهده شرکت مهندسی و ساخت تجهیزات سپاهان مپنا است.

این شرکت با در اختیار داشتن دانش مهندسی و زیر ساخت‌های مناسب طراحی، امکان ساخت انواع واحدهای آب شیرین‌کن با ظرفیت‌های مختلف و راندمان بالا را دارد.

ارائه خدمات در جهت کاهش آب مصرفی در صنایع آب ‌بر مانند نیروگاه‌ها و صنایع فولاد از طریق بهینه‌سازی سیستم‌های کولینگ و همچنین بازچرخانی و استفاده مجدد از آب‌های مصرفی (فاضلاب) از دیگر خدمات قابل ارائه این شرکت است.

حوزه فولاد و معادن

توسعه و رشد صنعت فولاد بعنوان یکی از صنایع مادر، از شاخص‌های مهم در توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود.

حضور شرکت‌های توانمند جهت پشتیبانی این حوزه تداوم توسعه صنعت کشور را تضمین می‌نماید.

شرکت مهندسی و ساخت تجهیزات سپاهان مپنا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، قابلیت تأمین بخش مهمی از تجهیزات مرتبط با صنعت فولاد و معادن کشور را دارد.

طراحی و تأمین کوره عمودی تولید آهک صنعتی (دو شفت) با ظرفیت‌های مختلف یکی از محصولات این شرکت در حوزه فولاد و معادن  می‌باشد.

از دیگر قابلیت‌های شرکت مهندسی و ساخت تجهیزات سپاهان مپنا در حوزه بزرگ فولاد و معادن کشور، طراحی تجهیزات نمک‌‌‌زدایی، سیستم بازچرخانی‌آب، بهینه‌سازی (کولینگ)، ساخت انواع تجهیزات فلزی ثابت و متحرک می باشد.