سیستم سوزن مونوریل- Monorail Track Switching Systems
معرفی کلی
صنعت ریلی یکی از حوزههای فعالیت گروه مپنا محسوب میشود که با توجه به سیاستهای کلان توسعه شبکه و ناوگان ریلی ایران و اهمیت زیرساختی و فراگیر این صنعت، از جایگاه ویژهای برخوردار میباشد. پروژهی منوریل قم به عنوان اولین خط مونوریل کشور محسوب میشود که با هدف توسعهی سیستمهای مدرن حمل و نقل شهری مورد اجرا قرار گرفت.
در این پروژه دو نوع سوزن بندبند برای اوّلین بار در غرب آسیا در شرکت مهندسی و ساخت تجهیزات سپاهان مپنا طراحی شده است:
سوزن 1:2 مونوریل
سوزن ترانسفر مونوریل
تغییر مسیر در خطوط مونوریل توسط یک پل متحرک به نام سوزن مونوریل قابل انجام است.
مکانیزمهای متعددی تاکنون برای سوزن معرفی شده که روش بندبند (سگمنتی) از جمله جدیدترین و کارآترین روشها ارزیابی شده است.
سوزن بندبند(modular) دارای تکنولوژی منحصر بفردی میباشد؛ که در آن نیروی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن مجموعه تیرها توسط سیستم محرک متشکل از موتور و چند گیربکس فراهم میشود. سوزن در هر وضعیت مستقیم یا منحنی به کمک مکانیزم قفل، در محل خود ثابت میگردد.
توضیحات فنی:
بخش های اصلی سوزن مونوریل عبارتند از:
بخشهای اصلی سوزن | زیرمجموعهها | مأموریت |
سازه | تیرها و ارابهها | تحمل نیروهای حاصل از عبور قطار |
سیستم محرک | موتور و گیربکسها | جابهجایی سازه |
سیسستم قفل | سازه و عملگر | تثبیت موقعیت سازه |
سیستم کنترل | حسگرها، کنترلر و عمل کنندهها | هماهنگی با مرکز کنترل نظارت و کنترل بر بهرهبرداری سوزن |
- سوزن ترانسفر با تیر فرار (Transfer switch with escape track):
مشخصه فنی/ عنوان | مقدار/توضیحات |
مأموریت | تغییر مسیر بین دو خط |
سر فاصله زمانی عبور قطار | 75 ثانیه |
حداکثر سرعت عبور قطار در حالت منحنی | 15 کیلومتر بر ساعت |
طول تجهیز در محل نصب | 45 متر |
مجموع جابهجایی سر آزاد سوزن | 3/7 متر |
زمان هر عملیات جابهجایی | 15 ثانیه |
وزن | 140 تن |
- سوزن 1 به2 (way switch):
مشخصه فنی/ عنوان | مقدار/توضیحات |
مأموریت | تبدیل یک خط به دو خط |
سر فاصله زمانی عبور قطار | 75 ثانیه |
حداکثر سرعت عبور قطار در حالت منحنی | 15 کیلومتر بر ساعت |
طول تجهیز در محل نصب | 22 متر |
جابهجایی سر آزاد سوزن | 2/4 متر |
زمان هر عملیات جابهجایی | 15 ثانیه |
وزن | 50 تن |