سیستم سوزن مونوریل- Monorail Track Switching Systems

معرفی کلی

صنعت ریلی یکی از حوزه‌های فعالیت گروه مپنا محسوب  می‌شود که با توجه به سیاست‌های کلان توسعه شبکه و ناوگان ریلی ایران و اهمیت زیرساختی و فراگیر این صنعت، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. پروژه‌ی منوریل قم به عنوان اولین خط مونوریل کشور محسوب می‌شود که با هدف توسعه‌ی سیستم‌های مدرن حمل و نقل شهری مورد اجرا قرار گرفت.

در این پروژه دو نوع سوزن بندبند برای اوّلین بار در غرب آسیا در شرکت مهندسی و ساخت تجهیزات سپاهان مپنا طراحی شده است:

  • سوزن 1:2 مونوریل

  • سوزن ترانسفر مونوریل

تغییر مسیر در خطوط مونوریل توسط یک پل متحرک به نام سوزن مونوریل قابل انجام است.

مکانیزم‌های متعددی تاکنون برای سوزن معرفی شده که روش بندبند (سگمنتی) از جمله جدیدترین و کارآترین روش‌ها ارزیابی شده است.

سوزن بندبند(modular)  دارای تکنولوژی منحصر بفردی می‌باشد؛ که در آن نیروی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن مجموعه تیرها توسط سیستم محرک متشکل از موتور و چند گیربکس فراهم می‌شود. سوزن در هر وضعیت مستقیم یا منحنی به کمک مکانیزم قفل، در محل خود ثابت می‌گردد.

توضیحات فنی:

بخش های اصلی سوزن مونوریل عبارتند از:

بخش‌های اصلی سوزنزیرمجموعه‌هامأموریت
سازهتیرها و ارابه‌هاتحمل نیروهای حاصل از عبور قطار
سیستم محرکموتور و گیربکس‌هاجابه‌جایی سازه
سیسستم قفلسازه و عملگرتثبیت موقعیت سازه
سیستم کنترلحسگرها، کنترلر و عمل کننده‌هاهماهنگی با مرکز کنترل

نظارت و کنترل بر بهره‌برداری سوزن

  • سوزن ترانسفر با تیر فرار (Transfer switch with escape track):
مشخصه فنی/ عنوانمقدار/توضیحات
مأموریتتغییر مسیر بین دو خط
سر فاصله زمانی عبور قطار75 ثانیه
حداکثر سرعت عبور قطار در حالت منحنی15 کیلومتر بر ساعت
طول تجهیز در محل نصب45 متر
مجموع جا‌به‌جایی سر آزاد سوزن3/7 متر
زمان هر عملیات جابه‌جایی15 ثانیه
وزن140 تن
  • سوزن 1 به2 (way switch):
مشخصه فنی/ عنوانمقدار/توضیحات
مأموریتتبدیل یک خط به دو خط
سر فاصله زمانی عبور قطار75 ثانیه
حداکثر سرعت عبور قطار در حالت منحنی15 کیلومتر بر ساعت
طول تجهیز در محل نصب22 متر
جابه‌جایی سر آزاد سوزن2/4 متر
زمان هر عملیات جابه‌جایی15 ثانیه
وزن50 تن